Boganmeldelse

Jacob Stahl Otte, adm. direktør
Drivkraft Danmark


Kvaliteten og baggrunden i Grakom mærkes tydeligt, når man får Thomas Torps bog om God organisationsledelse i hånden. Trykt på lækkert tykt papir i flot layout og med mange fine illustrationer. Den er meget indbydende og lige at gå til. Kvalitet er noget, som Thomas Torp har øje for, og desværre ser han alt for mange eksempler på dårlig kvalitet i ledelsen af de utallige foreninger og interesseorganisationer i Danmark. 

Hans grundlæggende tese er, at organisationerne i alt for ringe grad har indstillet sig på den ny virkelighed, hvor medlemmerne i højere grad baserer deres medlemskab på rationel nytteoptimering end bløde hensyn som solidaritet, tradition og fællesskabsfølelse. 

Organisationerne skal drives effektivt og skabe værdi for medlemmerne på samme måde, som virksomheder gør for kunder. Hvis organisationerne ikke indstiller sig på denne ny virkelighed, vil de gå under. De ender med at ligne kommunekontoret i en middelstor provinsby, og det er absolut ingen ros i Thomas Torps univers. I det hele taget skal man ikke kigge i retning af den offentlige sektor, hvis man søger råd om god ledelse. 

Thomas Torp øser i stedet af sin lange erfaring fra det private erhvervsliv og organisationsverdenen. Og det er der kommet en læseværdig og let tilgængelig bog ud af, som i første del gør læseren klog på, hvad det for en udfordrende virkelighed, organisationerne står overfor. 

I anden del er den mere en håndbog i god organisationsledelse med konkrete råd og anbefalinger til, hvordan organisationerne så tackler den ny virkelighed. Uanset om man er erfaren i organisationsledelse eller ny på området, er der meget inspiration at hente i bogen. Jeg fik selv sat mange tanker og overvejelser på plads, da jeg læste den. 

Det er tydeligt, at Thomas Torp brænder for sit emne og organisationernes betydning i Danmark. Bogen er skrevet i et direkte, let og ukrukket sprog, og Thomas Torp går ikke af vejen for at fortælle ærligt om sine egne erfaringer med både god og dårlig organisationsledelse. Thomas Torp anfører, at erhvervsorganisationerne skal kunne forandre sig i samme hastighed som medlemmernes virkelighed på deres markeder. 

Man kunne måske overveje, om organisationerne i virkeligheden skal forandre sig endnu hurtigere end medlemmerne for effektivt at kunne bistå dem med at tilpasse sig fremtiden. Men den overvejelse kunne måske være et emne for Thomas Torps næste bog.

Jacob Stahl Otte